UGK in de Hemel VII

inzingen hemelconcert

Verslag van het zevende UGK Hemelconcert in ‘t Hemeltje te Ulft.

Wij koorleden waren nog droog binnengekomen omdat we om 18.00 uur al wilden inzingen en nog wat repeteren, maar een uur later dwarrelden er miljoenen bloesemblaadjes door de lucht voordat het hevig begon te regenen. Dat leek een slecht begin voor ons publiek, maar ondanks de plotselinge weeromslag na de lange zomerse periode kwamen de toehoorders soms kletsnat en later wat meer opgedroogd de zaal bij Alard binnen. De koffie was klaar en voor een Euro kon je een bakkie troost kopen. De praktikabels en voldoende stoelen waren opgesteld.

Maria begon om half acht met haar welkomstwoordje en Gerard had zich weer goed voorbereid met het aankondigen van de liederen van ons programma.

We begonnen met het indrukwekkende ‘Vapensiero’ uit het Slavenkoor uit Nabucco van Verdi, gevolgd door de Cherubijnenzang ‘Izje Cheruvimy Tajno’ van Bortnjanski.De pianobegeleiding bij ‘Plaisir d’amour’ klonk weer prachtig en bij het ‘Hallelujah’ van Leonard Cohen waren we goed op dreef gekomen. Toen klonk het ‘Dirait-on’ van Morten Johannes Lauridsen, een lied met een heel speciale sfeer, waar we vaak en lang op geoefend hadden. We moesten goed ons best doen om het gecompliceerde middendeel, waar alle stemmen door elkaar heen klinken, goed tot zijn recht te laten komen. Het publiek luisterde heel aandachtig, want het klonk heel mooi. Toen aansluitend ‘; La Vergine degli Angeli’ werd ingezet met de heldere solo van Annet Heijnst was de rust weer terug. Ter afsluiting van het eerste deel werd door het UGK de pittige en vrolijke ‘Java Jive’ van Milton Draken en Ben Oakland gezongen.

Pauline LotichiusJacqueline Snel

Als intermezzo waren Jacqueline Snel en Pauline Lotichius gevraagd om rond de pauze met gitaar en dwarsfluit een  heel ander geluid te laten horen. Zij hebben ons en de toehoorders enorm verrast met hun samenspel van prachtige klanken in Zuid-Amerikaanse en Spaanse sfeer. Zij speelden van Maximo Diego Pujol ‘Nubes de Buenos Aires ‘en ‘Candombe de los Buenos Tiempos’. Na de pauze brachten zij het ontroerende Adagio in sol mineur van Tomaso Albinoni en ‘A  Flor Amorosa’ van de Argentijnse componist Joaquin Callado ten gehore. Zij kregen een ovationeel applaus want hun muziek was echt schitterend en heerlijk om naar te luisteren.

Astrid Heuvels

Bij het tweede deel van het programma begon het koor met twee a cappella liederen: ‘Canto, Canto’ van Lorenz Maierhofer en de Russische Mariahymne. Vooral bij het laatste lied was het muisstil in de zaal. Het ‘Piú non si Trovano’ van Mozart was een luchtige onderbreking, want daarna volgde de koorbewerking van H. Peppelman van ‘Suliko’, hetgeen niet alleen bij het publiek, maar ook bij de koorleden altijd zeer in de smaak valt. Astrid Heuvels droeg de solopartij van ‘Eres Tú’ weer prachtig voor en de begeleiding van de mannen met Pa duba du du kwam goed tot zijn recht. Met het ‘A Concert Celebration’ van Andrew Lloyd Webber hebben we het concert UGK in de Hemel VII mooi afgesloten.

Meer foto’s van dit concert zie Hemelconcert 2018

Chris van den Meerendonk