Kerstconcert Silvolde 2018

Ulfts Gemengd Koor

Verslag van het kerstconcert samen met het Ulfts Mannenkoor in de Mauritiuskerk te Silvolde op 16 december 2018.

Samen met het Ulfts Mannenkoor mochten we op 16 december de kerstviering verzorgen in de Mauritiuskerk in Silvolde. De muziekcommissie had weer prachtige nummers bij elkaar gezocht waardoor we een mooi programma konden samenstellen.

Voor het eerst waren er kaartjes verkocht in plaats van vrije inloop en vrije gift achteraf. Altijd spannend natuurlijk of er veel publiek komt, want het is toch het leukste om deze mooie muziek met veel mensen te kunnen delen. En wat een feest: de kerk zat helemaal vol.

We begonnen met een samenzang: Wij komen tezamen. Dit konden alle bezoekers ook meezingen en het was mooi om te zien en te horen dat dit enthousiast gedaan werd.

UGK en UMK

Het mannenkoor mocht gaan zitten en het UGK ging vijf liederen ten gehore brengen. We begonnen met drie Engelse liederen. Als openingslied zongen we  Behold I bring You Good Tidings van de componist Sir John Goss. Wat een sfeervol begin van dit concert. Daarna het lieflijke All Bells in Paradise van John Rutter, een Christmas Carol die hij heeft geschreven voor King’s College in Cambridge. En als derde lied: This Holy Christmas Night. Daarna zongen we het slotkoor uit Oratorio de Noël: Tollite Hostias van Charles Camille Saint-Saëns. Om deze hoge kerk goed met geluid te vullen moesten we hier ook echt forte zingen. We sloten het eerste blok af met de Kantate Ein Hoher Tag kömmt.

Het eerste deel werd afgesloten met Transeamus dat we samen met het UMK zongen. Een koor van zo’n honderd mensen, een groots en warm volume vulde de kerk.

Hierna mochten we gaan zitten en genieten van een aantal liederen gezongen door het UMK. Zij werden bij een deel van hun repertoire begeleid door vier hoornblazers.

Als intermezzo speelde Robert Wijnands een aantal stukken op de saxofoon.

Na dit instrumentale optreden mocht het UMK verder gaan met hun programma waarin veel solisten met krachtige stemmen een aandeel hadden. Dit deel sloten we samen af met het vreugdevolle Oh Du Fröhliche.

Het laatste deel van het concert begonnen we met een Frans kerstlied. In het Frans zingen is moeilijk, maar wel heel mooi. In Adieu des Bergers van Hector Berlioz wordt het afscheid van de herders van de Heilige Familie bezongen. Ook zongen we een Duits kerstlied, het Wiegenlied der Hirten, de herders zingen hun wiegenlied bij het kribje. Ook het Spaanse A la Puerta de Cielo ontbrak niet, een prachtig 16de -eeuws wiegenlied. Het voorlaatste lied was het feestelijke Christmas Classic Celebration, een prachtige bewerking van bekende stukken door Patrick Liebergen. Echt een aantal liederen om goed in kerstsferen te komen. En dat geldt ook voor het laatste lied, het sfeervolle Stille Nacht, dat natuurlijk bij een kerstviering niet mag ontbreken. Hierbij begeleidde Gerard ons op de piano omdat de in deze dagen drukbezette Henk Bennink helaas eerder weg moest.

Het publiek kon ook met het laatste lied meezingen. Ere zij God. Prachtig om dat met een volle kerk te mogen zingen en genieten. Een heel mooie afsluiting van een sfeervol kerstconcert.

Anneke Hettema

Foto’s van het kerstconcert

Dank aan Coöperatie Mauritius U.A voor de prettige medewerking en tuincentrum Steentjes voor de bijdrage aan de boeketten bloemen.