Verslag Nieuwjaarsbijeenkomst 7 januari 2019

jubilarissen

De jaarlijkse nieuwjaarsbijeenkomst vindt plaats op de eerste maandag van het jaar en dan worden tevens de jubilarissen gehuldigd. Deze avond wordt afwisselend verzorgd door de sopranen, alten, tenoren of bassen. Dit jaar waren het de bassen.

De bassen hebben hiervoor de organisatie in opdracht gekregen en hebben voor leuke ideeën en een puike uitvoering daarvan gezorgd. Zij stonden in wit overhemd, blauw gilet en rode strik op een rij om de gasten bij het binnenkomen te begroeten. gezelligebijeenkomst

Er werden 72 personen verwacht , maar er hadden zich nog enkele leden om gezondheidsredenen afgemeld. De koffie werd vergezeld van plakken cake, die door enkele bassen (of hun eega’s) zelf was gebakken.

Maria heette de aanwezigen hartelijk welkom en memoreerde nog de activiteiten uit 2018. Ze begon met het Hemelconcert in april 2018 en eindigde met het kerstconcert in Silvolde en het kerstzingen in het verzorgingshuis te Gendringen. Ook gaf Maria wat informatie over de website en over het verdwijnen van het digitale koorvenster. De oude papieren uitgaven van het koorvenster worden als PDF op de website geplaatst als een vorm van geschiedschrijving van het Ulfts Gemengd Koor.

jubilarissen Frans, Stef, Riet en Frida
Toen er hapjes en drankjes waren rondgedeeld heeft Maria de jubilarissen toegesproken, voor alle vier had ze leuke anekdotes, lovende woorden of kleine wetenswaardigheden uit het archief opgedoken.

Als eerste kwam Frieda Heijmen, 12 ½ jaar lid, dan Riet Kamphuis, 40 jaar lid, Stef Hermsen, 50 jaar lid en nu erelid en Frans van Hal, eveneens 50 jaar lid en nu erelid.  Zij allen kregen een mooi boeket en een ingelijste oorkonde als herinnering.

Stef was “ceremoniemeester” en begon oude foto’s uit het rijke verleden van het koor op de beamer te laten zien en hij wist in de meeste gevallen de bijbehorende namen nog. Hij heeft er een halve dag aan besteed om foto’s te selecteren en die in een presentatie te zetten. We zagen heel veel jongere uitgaven van huidige koorleden, mensen die al lang niet meer bij het koor waren, opnamen van hilarische optredens tijdens “Bonte Avonden” en snapshots en groepsfoto’s van koorreizen.

Voor velen een feest van herkenning, voor anderen momenten van verrassing en verbazing. Daarna werden er formulieren uitgedeeld om aan een fotokwis mee te doen. Stef had enkele uren besteed aan het fotograferen van de koorleden, de foto’s zo te bewerken dat alleen het gebied rond de neus en een beetje van de ogen zichtbaar waren en voor de oplossing de portretfoto’s telkens achter de “neusfoto’s “ te plaatsen. Hulde voor deze leuke vondst en voor de inspanningen van Stef!

De winnaars Thea A., Diny, Irrie en Wies hadden 14 van de 20 “smoelen” goed.

Een muzikaal intermezzo volgde met een gezamenlijk gezongen medley van onzinregels op de wijs van “Aan het strand stil en verlaten”. We herkenden de regels allemaal uit andere Oud-Hollandse en Onhollandse liederen. Om daarvan te bekomen speelde Leo wat rustige achtergrondmuziek zodat iedereen gelegenheid had voor een hapje een en praatje met de tafelgenoten.

Tot slot werden de mannen en de vrouwen opgeroepen om tegenover elkaar te gaan staan voor het altijd met bravoure gezongen Mannen versus Vrouwenlied.

mannen zingen

vrouwen zingen

Na het broodje met kroket, frikadel, kaassoufflé of gehakt? met koffie namen we afscheid van elkaar en gingen huiswaarts. Het was een heel leuke avond geweest, hartstikke mooi, Bassen bedankt!

Chris van de Meerendonk