Dirigent Gerard Rutjes

Na Adriaan Hendriks en Henk Peppelman is Gerard Rutjes uit Bemmel - getrouwd met Ine, vader van drie kinderen en grootvader – sinds 23 augustus 2004 de derde dirigent van het UGK. In dit artikel stellen wij Gerard graag aan je voor.

Gerard Rutjes

Gerard Rutjes, geboren op 23 december 1953 in Lent, ging vanaf zijn negende jaar naar de muziekschool van De Lindenberg in Nijmegen. Vier jaar volgde hij pianolessen en daarna stapte hij over op lessen kerkorgel en studeerde hij vijf jaar om dit machtige instrument goed te leren bespelen. Daarnaast volgde hij cursussen theorie.

“Zoals dat vroeger ging, rolde ik als vanzelf in een baantje. Na het Vaticaans Concilie kwamen er ook eucharistievieringen, met volkszang, op zaterdag. De pastoor uit Lent kwam vragen of ik op het orgel de volkszang wilde begeleiden.” Zo begeleidde Gerard het jongeren- en het jeugdkoor in Lent en kwam van het een het ander: als inmiddels docent Engels en Nederlands begeleidde hij in zijn vrije tijd niet alleen diverse koren, maar werd hem ook gevraagd om te dirigeren.

Naar Ulft

In de periode dat Gerard als docent op het Liemers College in Zevenaar werkte, tipte zijn collega Henk Peppelman hem over het Ulfts Gemengd Koor. Muziekdocent Peppelman zag Gerard graag als zijn opvolger. Maar Gerard hield de boot af, omdat hij de afstand van Bemmel naar Ulft wat groot vond. Peppelman liet zich daar niet door uit het veld slaan en regelde snel en spontaan een proefrepetitie voor Gerard. “Na die repetitie was ik verkocht, want ik maakte kennis met een leuk, enthousiast koor dat goed kon zingen en waarbij ik verwachtte dat ik eruit kon halen wat er uit te halen viel. Dus ik wilde graag de lat nog hoger leggen, maar dan wel zo dat het koor het aan zou kunnen. Daarnaast sprak me het klassiek getinte repertoire aan, met muziek die ik mooi vind. ” Gerard ging de uitdaging aan en de afstand tussen Bemmel en Ulft leek met de week kleiner.

Speels en snel

Inmiddels is het UGK niet meer weg te denken uit Gerards leven. Hij is trots op 'zijn' koor: “Het knappe van dit koor is dat het ondanks de gemiddelde leeftijd vrij hoog kan zingen en kwalitatief goed presteert.” Gerard kan hard werken met het UGK, waarmee hij muziek uit allerlei genres laat klinken. Hij vindt het ook fijn om te werken met een muziekcommissie. Zo'n commissie was nieuw voor hem. Daarbij vindt hij de sfeer in het koor heel sociaal en gemoedelijk. “Dat allemaal samen is ideaal voor een dirigent.”
Bij de repetities kan hij zijn sterke kanten laten zien: “Op een vrij speelse manier snel muziekstukken instuderen.” Daarnaast houdt hij van afwerking: goede uitspraak, goede articulatie, juiste dynamiek. “Het geheel moet er staan.” Een voordeel is dat hij de verschillende stemmen allemaal zelf kan voorzingen en met pianobegeleiding kan instuderen.

Speciaal

In de voorbije jaren zijn de jubileumconcerten en de concertreizen hoogtepunten. “Ik ben gewend om koorreizen mee te maken, maar bij het UGK hebben die reizen iets speciaals. Dat speciale zit in de combinatie van een goede organisatie, de muzikale uitdaging en de Achterhoekse gemoedelijkheid.”
Tijdens deze activiteiten is er veel nieuw repertoire en zijn er ook grote werken uitgevoerd, zoals delen uit Die Schöpfung van Joseph Haydn en uit Elias van Felix Mendelssohn – Bartholdy, de mis van Jacob de Haan en de Missa Brevis van Joseph Haydn. Bewondering heeft Gerard voor de vaste pianist Henk Bennink. “Henk is een uitstekende pianist, met een enorme discipline. Ik kan blind op hem vertrouwen."

“Alles bij elkaar maakt dat ik elke week met plezier naar Ulft rijd.”

Gerard Rutjes is behalve dirigent van het UGK ook dirigent van gemengd koor Cantilene in Haalderen en van het Gregoriaans koor Vox Clara in Haalderen. Daarnaast is hij organist van het Sankt Cäcilienchor in Wyler en van de Maria Geboorte Kerk in Lent.